http://ebux.ir/includes/img/468x60.gif فناوری Thunderbolt
 
دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات

اینتل در کنفرانس خبری خود در سانفرانسیسکو، تکنولوژی و پورت جدید Thunderbolt را معرفی کرد. این پروژه قبلا با نام Light Peak شناخته می‌شد. بنابر گفته اینتل اینترفیس جدید قرار است جای پورت‌های HDMI, SATA, FireWire و USB را بگیرد و به تنهایی به جای تمام اینترفیس‌های موجود عمل کند.

فناوری  thunderbolt

 

سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات

Thunderbolt پروتوکل‌های PCI Express - PCIe و DisplayPort را ادغام کرده تا بتواند با بالاتری سرعت میان دستگاه‌های جانبی و کامژیوتر اطلاعات را مبادله کند. اطلاعات به صورت دو طرفه با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه منتقل می‌شوند. باین سرعت بدین معناست که تمام اطلاعات یک دیسک بلوری تنها در 30 ثانیه منتقل می‌شود. Thunderbolt دو برابر سریع‌تر از USB 3.0 است زیرا ورژن 3 تنها می‌تواند با سرعت 4.8 گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را انتقال دهد.

 

 

 

 

برای انتقال اطلاعات با این سرعت انتظار می‌رفت اینتل از فیبر نوری استفاده کند ولی این شرکت به تکنولوژی پیشرفته‌ای دست پیدا کرده و توانسته با استفاده از مس و سیم مسی چنین اطالاعتی را با این سرعت مبادله کند. استفاده از سیم مسی این امکان را فراهم می‌کند تا سایر وسایل جانبی انرژی الکریسیته مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند. همچنین اینتل اعلام کرده که از طریق کابل مسی می‌تواند 10 وات برق را منتقل کند که انتقال چنین توانی از طریق فیبر نوری امکان پذیر نیست.

نسخه‌های آینده

اینتل اعلام کرده است که در طول یک دهه این تکنولوِی پیشرفت چشم گیری خواهد کرد به طوری که انتقال اطلاعات با سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه امکان پذیر شود. جالب است بدانید تمامی این کابل‌ها مسی خواهند بود.

فناوری  thunderbolt

تبدیل پورت‌های مختلف

Thunderbolt برای انتقال اطلاعات ساخته شده ولی می‌تواند به صورت های مختلفی در بیاید. برای مثال در مک بوک پروهای 2011 جک آن مانند جک Mini DisplayPort است.

 

جادویی کوچک

Thunderbolt در ابعاد بسیار کوچکی طراحی شده است و دارای گیرنده‌های نوری خاصی است که می‌تواند الکتریسیته را به نور و نور را به الکتریسیته تبدیل کند. این گیرنده دارای دو Vertical Cavity Surface Emitter Laser است. Vertical Cavity Surface Emitter Laser یا به اختصار VCSEL به معنای سطح عمودی فرستنده لیزر حفره دار است. لیزرها 250 میکرون قطر دارند ( حدود 2 تار مو) و نور را در هر کانال فیبرنوری که 125 میکرون قطر دارد انتقال می دهند. ردیاب نور تصویری نیز نور را در انتهای هر کانال دریافت می کند.

 

یکسان کردن پورت‌ها

اینتل تراشه‌ای برای تغییر و کنترل پرتوکل‎ها ارائه کرده است. این تراشه می‌تواند پرتوکل‌های متفاوتی مانند DisplayPort و PCI Express را از طریق Thunderbolt منتقل کند. Thunderbolt قادر است کار 7 نوع کابل را انجام دهد.

فناوری  thunderbolt

طول بلند کابل

یکی از مشکلات جدی کابل‌ها مسی افت الکتریسیته در طول کابل است. ولی Thunderbolt بدون هیچ مشکلی می‌تواند تا 100 متر طول داشته باشد و این رقم برای USB تنها 5.5 متر است.

آینده Thunderbolt

اینتل برای اولین بار ایده Thunderbolt را در سال 2009 با نام Light Peak عرضه کرد. همچنین این شرکت پس از طراحی پردازنده‌های Sandy Bridge خود، پشتیبانی از USB 3.0 را متوقف کرد. از طرفی استیو جابز نیز اعلام کرد از این پس از USB 3.0 پشتیبانی نخواهد کرد و Thunderbolt را جایگزین آن می‌کند.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 4 فروردين 1385برچسب:Thunderbolt,, :: 13:55
Computer Engineer

درباره وبلاگ


سلام .به دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات خوش آمدید.ما را با نظرتات خود راهنمایی فرمایید.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات و آدرس computer.it.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 114
بازدید ماه : 114
بازدید کل : 31993
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1